Subvenții controversate: UE investește masiv în mașinile pe combustibili fosili

Publicat: 2024-10-21 12:57

Pe scurt

Uniunea Europeană cheltuie anual 42 de miliarde de euro pentru a subvenționa producătorii de mașini pe combustibili fosili, conform unui studiu T&E. Italia, Germania, Franța și Polonia sunt în fruntea acestui clasament. Criticile se intensifică, având în vedere scăderea vânzărilor de vehicule electrice cu 43,9% în august.

Brief

The European Union spends 42 billion euros annually to subsidize fossil-fuel car manufacturers, led by Italy, Germany, France, and Poland, as per a T&E study. Criticism grows amid a 43.9% drop in electric vehicle sales in August.

Subvenții controversate: UE investește masiv în mașinile pe combustibili fosili

Sursa foto: stiripesurse.ro

Investiții controversate în industria auto

Cele mai mari state membre ale Uniunii Europene cheltuie anual aproximativ 42 de miliarde de euro pentru a subvenționa producătorii de mașini alimentate cu combustibili fosili, conform unui studiu realizat la cererea grupului de mediu Transport & Environment (T&E).

Italia conduce în acest clasament, alocând 16 miliarde de euro anual, urmată de Germania cu 13,7 miliarde de euro, Franța cu 6,4 miliarde de euro și Polonia cu 6,1 miliarde de euro. Această situație este alarmantă, mai ales având în vedere că industria auto reprezintă aproximativ 60% din vânzările de mașini noi în Europa.

Companiile auto oferă adesea mașini ca beneficii pentru angajați, compensând impozitele și costurile de combustibil. Astfel, în cele patru țări menționate, aproximativ 15 miliarde de euro sunt direcționate spre subvenționarea SUV-urilor. Șoferii acestor vehicule beneficiază, în medie, de avantaje fiscale anuale de 6.800 de euro, care pot ajunge până la 21.600 de euro pentru modelele mai mari și mai poluante.

Critica adusă acestor subvenții este clară. Stef Cornelis, director în cadrul T&E, a declarat pentru Reuters că „este complet ilogic și inacceptabil” ca miliarde de euro din banii contribuabililor să fie folosiți pentru tehnologii contrare agendei Comisiei Europene de tranziție verde.

Studiul apare într-un moment în care vânzările de vehicule electrice în Europa sunt în declin, parțial din cauza costurilor mai ridicate comparativ cu modelele pe combustibili fosili. În august, vânzările de vehicule complet electrice au scăzut cu 43,9% în UE, cu cele mai mari piețe – Germania și Franța – raportând scăderi de 68,8% și, respectiv, 33,1%.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a transmis luna trecută o scrisoare către Wopke Hoekstra, comisar pentru mediu, subliniind că unul dintre obiectivele sale va fi retragerea subvențiilor pentru mașinile alimentate cu combustibili fosili. Această decizie ar putea reprezenta un pas crucial în promovarea unei tranziții reale către un transport mai ecologic în Europa.